Anul 1 CIG/FBC
1.Formulati
doua definitii ale managementului redate frecvent de literature de
specialitate.
Managementul
ca stiinta noua si interdisciplinara respective un ansamblu unitar de
concept,principia, metode si tehnici de lucru a caror utilizare asigura folosirea
optima a resurselor.Managementul este stiinta care studiaza procesele si
relatiile din cadrul organizatiilor si mediulambient in care acestea actioneaza
in vederea descoperirii legitatilor a principiilor care leguverneaza, precum si a metodelor si
tehnicilor de conducere care contribuie la ridicareastafetei.
2.Care
este obiectivul de studiu al stiintei managementului?
Obiectul de
studiu al stiintei managementului il constituie:- analiza
proceselor -analiza relatiilor de management din cadrul organizatiilor -analiza mediului ambiant economic, social si
cultural in care aceste organizatii actioneaza
3.Descrieti
istoricul evolutiei managementului ca stiinta.
Managementul
a evoluat prin 3 etape:a)Etapa Managementului empiric – functia de conducere
era indeplinita
de proprietarii org. si sebaza pe intuitive,experietentab)Etapa Inceputurilor Managementului- marcate de folosirea in procesul de productie a
unor mijloace
de productie de mare val. Si randament ridicat, introducerea mecanizarii,
automatizarii,mod. Calitative ale fortei de munca care au determinat aparitia
si consolidarea unor noi concptede management.c)Etapa Managementului
stiintific-epata
actuala, contemporana in care numeroaserationamente aparute in prima jumatate a sec XX
lea s-au conturat si clasificat , astfel incat elenu au putut fi integrate
intr-un concept general
4.Caracterizati
2 scoli renumite de management
Scoala
clasicaAre 2 componente: a)Scoala managementului stiintific (F.W. Taylor, Henry
Grant)b)Scoala managementului administrative ( Henry Fayol)Scoala
sociologica(rel umane)Reprezentantii scolii “rel umane” acorda cea mai mare
importanta individului uman, gr. deoameni si comportamentul lor.( Mary Parker Follet , Frederik Herzberg)
5.Descrieti
evolutia scolii romanesti de management dinainte de 1989.
Dupa I
razboi mondial, in anul 1927 s-a constituit Institutul Roman pt organizarea
stiintifica amuncii prin contributia lui V. Magearu, D Gusti, Gh. Titeica.Dupa
al 2 lea razb mondial instaurarea comunismului a determinat , pt o perioada de
timp deaproximativ 25 de ani , o ignorare cvasitotala a stiintei managementului.
6.
Descrieti evolutia scolii romanesti de management dupa 1989.
Comportamentul
adoptive s-a cristalizat prin parcurgerea a 4 faze:1.Managementul in
expectative-prima reactive a managerilor manifestata pregnant incursul anului
19902.Managementul inertial3.Constientizarea schimbarii si revenirea la un
management pragmatic4.Comportamentul adaptive
7.Care
este semnificatia si continutul functiei de previziune?
Semnificatia
previziunii se
regaseste in ansamblul activitatilor prin care:-se anticipeaza evolutia starii si functionarii
org-se identifica tendintele viitoare din org., in conditii anticipate-se
stabilesc mijloacele de realizare a obiectivelor propuseContinutul functiiei de previziune se regaseste in
procesul de evaluare a probabilitatii ca intr-unorizont de timp dat sa se materializeze o anumita
tendinta , atat d.p.d.v. cantitativ cat si calitativ.
8.Prezentati
pe scurt 2 metode de previziune intuitive.
Metoda
Brainstorming-metoda a fost elaborate de A. Osborn in 1939-a fost folosita pt
stimularea gandirii creative a unui grup de personae-presupune emiterea libera
, a cat mai multor idei in mod spontan fara o reactive critica asupralor Metoda Scenariilor -Consta intr-un ansamblu
de tehnici si estimari intuitive prin care pornind de la o situatie data side
la unele previzionari se intones secvente logice de evenimente cu scopul de a
anticipaviitorul,
de a vedea cum iau nastere viitoarele elemente posibile.
9.Prezentati
pe scurt 2 metode de previzionare obiective
Previzionare
prin comparatie-porneste de la premise ca in viitor, daca nu anticipam
schimbari majore, este posibila obtinereaacelorasi rezultate ca in perioada
anterioara luata ca baza de comparativePrevizionare prin analogie-se bazeaza pe
asemanarea dintre doua categorii de evenimente si se foloseste in acele
situatiiin care este posibila analogia matematica
10.Care
sunt cele mai importante variabile previzionale?
Cele mai
importante variabile previzionale sunt:a)var. staticeb)factorii demograficic)politicile economice ale statuluid)noile atitudini si component ale
consumatorilor e)informatiile recente si exacte privitoare la activitati,
resurse, mijloace si actiunile concurentilor f) informatii despre piata, preturi, produse ,
exigente privind calitatea produselor etc.
11.La
ce intrebari raspunde planificarea si ce este ea?
Planificarea rasp la urmatoarele intrebari:-Ce
trebuie facut , ce urmeaza a se realiza?-Cand si in ce ordine?-Cum?De ce?
Unde?Cine?Cat?Planificarea consta intr-un ansamblu de activitati prin care se determina
principalele obiectiveale organizatiei, resursele si mijloacele necesare realizarii acestora.
12.Ce
etape parcurge planificarea si care sunt cerintele acesteia?
Planificarea
parcurge urm etape:a)Identificarea avantajelor concurential ale firmei-avantaje
de costuri, care permit firmei sa obtina marje mai ridicate de profit decat
concurentiilor -diferentierea produsului de pe piata-focalizarea pe piatab)Stabilirea
obiectivelor c)Evaluarea mediului
intern si extern
d)Compararea
alternativelor disponibilee)Alegerea alternativei optimef)Implementarea
planului si evaluarea rez. ObtinutIn procesul de planificare trebuie sa tinem
seama de o serie de cerinte:-planificarea trebuie sa porneasca din varful
piramidei manag. sis a aiba sustinerea conduceriisuperioare-planificarea
trebuie sa fie realista, luand in apreciere resursele avute la
dispozitie-corelarea planurilor pe termen scurt cu cele pe termen
lung-constientizarea nevoii de inovare si promovare a schimburilor
13.Faceti
o clasificare a Planurilor cu instrumente de management.Prezentati 2 tipuri de plan.
A.Dupa
nivelul ierarhic al conducerii, planurile se clasifica in:-planuri strategice(stau la baza a tot ce doreste org
intr-o per de timp , au in vedere activitatilemajore
ale firmei si directiile evolutiei ei in ansamblu in perioada stabilita)- planuri de afaceri- planuri tactice sau
operationale(se
elaboreaza pt a ajuta la transpunerea practica a planurilor strategice si pt a obtine anumite performante la un nivel specific al
unitatilor firmei, continelemente
referitoare la cine are responsabilitatea indeplinirii sarcinilor din planul strategic
si cumsa
actioneze)B.Dupa domeniul de activitate, planurile se clasifica in:-planul cercetarii si dezvoltarii-
planul commercial si de marketing- planul financiar - planul de
dezvoltarea res. Umane- planul de productie
14.Prezentati
pe scurt 2 tehnici de planificare operationala.
Planificarea
evenimentelor cheie-consta intr-o lista de activitati reprezentand evenimente
importante in ordinea termenilor deaparitiePlanificarea etapelor successive-mai des
folosita-respecta o lista care arata intervalele de timp( o sapt , an)
-este
asemanator planificarii datelor cheie
15.Descrieti
2 principii de baza privind organizarea structurii unei firme.
Autoritatea
reprezinta dreptul managerului de a da dispozitii obligatorii subordonatilor si
de acontrola executarea lor. Ea poate fi functionala sau
ierarhica.Responsabilitatea reprezinta corelativul autoritatii si stabileste statutul formal al
angajatorului inierarhia
organizatorica
16.Descrieti
organigrama de structura ierarhic-functional
Constituie
o imbinare a elementelor valoroase din structura ierarhice si cea
functionala.-Asigura o buna folosire a cunostintelor de specialitate, dar si
unitate de comanda si actiune.-Este folosita in organizarea cu productii in
masa
17.Ce
este structura informala si care sunt principalele sale caracteristici?
-structura
informala este constituita din grupuri de oameni in care se stabilesc relatii
spontane siflefibile in vederea satisfacerii unor interese individuale.-structura informala priveste
oamenii si relatiile dintre ei-puterea informala apartine individului, in timp ce autoritatea formala
este atasata postului
18.Cum
este influentata organizarea formala de catre str. Informale si care este cea
maipotrivita
combinatie
intre ele?Conducerea organizatorica trebuie sa cunoasca organizarea informala
si sa invete saconvietuiasca cu ea.Organizarea informala influenteaza
organizarea formala in doua moduri:Pozitiv- in cazul in care grupurile
informale si scopurile lor se suprapun cu
subdiviziunilor formale.Negativ-cand gradul informatiei se constituie
intre compartimente sau niveluri ierarhice
19.Descrieti
functia de decizie /coordonare in active. de manag.
Multi
teoreticieni considera decizia ca functie a managementului.Ea constituie esentaconducerii, intrucat se regaseste in
intreg procesul de management.Importanta functiei de decizie/coordonare a
sporit consideranbil in perioada contemporana.Decizia reprezinta procesul de
alegere a unei anumite directii de actiune
20.Caracterizati
2 stiluri de management
A. Stilul
autoritar- corespunde acelor manageri care refuza orice sugestie din
parteasubordonatilor fiind preocupati de realizarea atributiilor si de
controlul modului in care suntexecutate sarcinile respective
B. Stilul
permisiv-se caracterizeaza prin evitarea oricaror interventii in organizarea
siconducerea grupului. Managerii cu acest stil pun accent pe organizarea si
conducereaspontana.
21.Care
este rolul manag. si caror obiective trebuie sa raspunda prin activitatea lor?
Rolul
managerilor este de a intretine relatiile intrapersonale, relucrarea
informatiei , luareadeciziei.Obiectivele lor sunt: -dezvoltarea organizatiei-pozitia pe
piata-inovarea-productivitatea-rentabilitatea-asigurarea si utilizareaa res fin
si materiale-atitudinea angjatilor
22.Cum
se defineste motivarea personalului si caror intrebari trebuie sa raspunda?
Motivarea
se defineste ca”ansamblu de nevoi, interese, idealuri care sustin realizarea
anumitor actiuni , fapte, atitudini comportamentale.Raspunde la: -De ce
muncesc oamenii?-Cum pot fi ei stimulate sa lucreze mai bine?
23.Descrieti
doua component ale motivatiei
Motivele-sunt
expresia nevoilor si asteptarilor umane-nevoile sunt date de lipsurile,
dorintele sau treburile fiziologice si psihice pe care leresimte individual la un mom
dat-asteptarile sunt sperantele indivizilor in existent unor snse rezonabile de
implinire aunor dorinteAtitudinile-sunt predispozitii de acceptare sau
respingere a unor actiuni sau obiective
24.Care
sunt principiile motivarii eficiente si semnalele ca acestea exista?
Principiile motivarii
eficiente sunt:a) sa fie complexab) sa fie diferentiatac) sa fie
gradualSemnalele ca motivatia exista sunt:
-performanta si
rezultate constant-entuziasm, energie si hotararea de a reusi-dorinta
indivizilor de a-si asuma responsabilitati-acceptarea schimbarilor si adaptarea
la acestea
25.Prezentati
2 teorii cunoscute privind motivarea/antrenarea personalului.
Conceptia
lui Frederick Taylor In conceptia scolii clasice de management:-motivarea
este tratata prin prisma exclusive a stimularii material-banii reprezinta cel
mai important factor motivational-acest model a fost acceptat si aplicat cu
rezultate bune in industria AmericanaTeoria lui David McClellandOrganizatia
ofera satisfacerea a 3 tipuri de nevoi individuale legate de dezvoltarea prin
munca:-Nevoia de afiliere-exprima dorinta de relatii interpersonale- Nevoia de
putere-constand in dorinta de a-I control ape altii- Nevoia de reusita-arata
dorinta de success , de a excela intr-un domeniu sau activitate
26.
Cum se defineste functia de evaluare si control si la ce intrebari raspunde ea?
Evaluarea
poate fi definita ca ansamblul actiunilor prin care performantele
organizatieisunt urmarite, masurate si comparate cu obiectivele fixate in
vederea aplicarii masurilor *corecte*
necesare si-a integrarii abaterilor Raspunde la : Care sunt rezultatele
actiunii
depuse?Ce s-a
obtinut?Cum au fost indeplinite obiectivele planificate?
27.
De ce este necesara si importanta functia de evaluare si control?
Functia de
evaluare si control este necesara pentru:- anticiparea problemelor potentiale-
ajustarea planurilor - initierea actiunilor corecte pentru a elimina
abaterile negative de la cursulnormal al actiunilor
- urmarirea
aplicarii corete a deciziilor adoptate si impulsionarea subordonatilor pentru realizarea acestora.Functia
de evalare - contol este importanta pentru ca:- permite managerului sa
faca fata unor situatii neprevazute- limiteaza si elimina entropia (tendinta de
degradare de dezorganizare)
28.
Care sunt etapele procesului de evaluare/control si ce cuprind acestea?
a)
indentificarea domeniilor
ce trebuie controlate
- controlul exhaustiv este
imposibil
b) stabilirea standardelor de performanta
- standarde
organizationale
- standarde functionale
- standarde individuale
c) evaluarea efectiva a performantelor.
- mijloacele de evaluare
- frecventa evaluarii
- complexitatea operatiunilor de evaluare
d)
copmararea rezultatelor cu standardele
- se
bazeaza pe rapoartele care prezinta comparatiei, planul si respectivrezultatele
obtinute
- utilizarea managementului prin exceptie,
economiseste timpul managerilor
e) analiza
cauzelor care au generat abaterile
- cel mai important aspect al functiei de
control - evaluare este identificarea sianaliza
cauzelor care au generat abaterile
29.Descrieti
2 metode modern de evaluare si control.
•controlul
ierarhic direct –-este o metoda simpla de control ,exercitata asupra
subodonatilor manageriali- se efectueaza operativ si post operativ
•audit
financiar – investigatii complexe ale tranzactiilor financiare realizate intr-un anumit timpavand drept scop certificarea
corectitudinii
cu care sunt aplicate regulile
•rapoarte
scrise – rapoarte scrise informationale si analitice
30.Ce
sunt intreprinderile economice si cum pot fi ele clasificate?
Intreprinderea
este principala forma prin care oamenii isi satisfac nevoile si isi ating
scopurile insocietate. Este principala structura prin care societatea isi
indeplineste functia sa economicareferitoare la productia si distributia bunurilor
31.Care
sunt functiileintreprinderii economice?
Fayol a
sustinut evidenta a sase functii, insa in prezent majoritatea specialistilor
grupeazaactivitatea intreprinderii in urmatoarele functii
- cercetare
- dezvolatre: cercetarea produselor, serviciilor, tehnologiilor
- productie
- programarea, lansarea si vanzarea produselor
-
comerciala - aprovizioneaz, desfacerea produselor si serviciilor postvanzare
-
fincanciara - contabila planificarea si executia financiara
- personal
(resurse umane) - analiza si evaluarea posturilor
32.
Care sunt componentele mediului extern al firmei si cum se descriu pe scurt?
Micromediul
curpinde acei factori externi care influenteaza in mod direct si nemijlocitintreprinderea
(furnizori, clienti, sidicatelel si actinari, investitori).Macromediul intreprinderii curpinde urmatorii
factori :economici, demografici, socio-culturali, politico-legislativi,
naturali, tehnologici
33.
Descrieti conceptul de strategie a firmei si care sunt componentele obligatorii
ale
acesteia?
Alfred
Chandler defineste strategia ca fiind determinarea pe termen lung a obiectivelor unei intreprinderi, adaptarea
cursului sau de actiuni alocarea resurselor necesare pt
realizareaacestora.Ovidiu Nicolescu defineste strategia ca ansamblul
obiectivelor majore ale organizatiei petermen lung si principalele modalitati de realizare impreuna
cu resursele alocate in vedereaobtinerii
avantajului competitiv potrivit misiunii organizatiei
34.
Ce este managementul strategic al firmei si cum a evoluat acesta in timp?
Managementul
strategic si-a facut intrarea "oficiala" in lumea specialistilor in
anul 1973,cu ocazia primei conferinte internationale pe aceasta
tema.Managementul strategic este procesul prin care managementul de varf
determinaeventimente pe termen lung si performantele organizatiei, asigurand
formularea riguroasa,aplicarea corespunzatoare si evaluarea continua a strategiei stabilite.
35.
Ce este sistemul de management al unei organizatii?
Sistemul de
management este un este un ansamblu coerent de elemente prinintermediul carora
se asigura exercitarea functiilor caracteristice ale procesorului demanagement
in vederea realizarii obiectivurilor organizatiei.
36.
Care sunt tendintele actuale in management?
-
profesionalizarea managementului
-
implementarea sistemelor integrate de management
-
acceptarea teoriei ca viitorul este mult mai aproape decat pare
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu